יום ה', יג’ באדר תשפ”א
מחוברים לראשון
מתי ראשון - לציון מעודד מסגרות בחינוך המיוחד, לפעול בסביבות למידה מתוקשבות המזמנות למידה, חקר, רכישת מיומנויות תקשוב, פיתוח כישורים חברתיים ושיתופיות ברשת לתלמידים ומורים.
21:53 (05/01/15) גינצבורג ירדן

מיזם ללמידה ניידת מיוחדת באתרים ב ראשל"צ - התחלה נובמבר רציונלמתי ראשון - לציון מעודד מסגרות בחינוך המיוחד, לפעול בסביבות למידה מתוקשבות המזמנות למידה, חקר, רכישת מיומנויות תקשוב, פיתוח כישורים חברתיים ושיתופיות ברשת לתלמידים ומורים.תכנון והתאמה של תכניות ודרכי הוראה לתלמידים עם צרכים מיוחדים הינו עיקרון מנחה בעשייה חינוכית בחינוך המיוחד . למידה באמצעות תקשוב מסייעת ביישום עיקרון זה ומאפשרת מתן מענה לשונות. הוראה מתוקשבת מקדמת ,פיתוח לומד אוטונומי בעל מוטיבציה עצמית ומסייעת בפיתוח כישורים קוגניטיביים, מיומנויות למידה ודימוי עצמי גבוה. סביבה לימודית, שבה נעשה שילוב מושכל במחשב, מאפשרת למורה לגוון את דרכי ההוראה, להרחיב את דפוסי האינטראקציה בינו לבין תלמידיו ולבין עמיתיו.אנו רואים כיום מגמה שמס' טכנולוגיות מתכנסות למכשיר אחד "חכם" שיכול להיות מעין משרד נייד שאיתו אנו יכולים לשוחח ,לנהל את הלו"ז שלנו ,לסרוק מסמכים ,לשלוח מיילים, להכנס לגוגל ,לחפש מידע באופן מהיר ולהפוך למכשיר תקשורת ועוד ועוד המגמה העכשווית היא לשלב את המכשיר הזה בלמידה בתוך ומחוץ לכיתה= למידה ניידתולמידה חוויתית מעניינת תוך שימוש ב QR קוד ו AR - מציאות רבודה / מוגברת = AUGMENTED REALITY. בחינוך המיוחד אנו מחפשים דרכים יצירתיות להגביר את המוטיבציה ללמידה ולהתאים אותה לשונות לומדים.מצאנו שאייפד יחד עם אפליקציות ייעודיות מאוד מתאים לתלמידים שלנו.שילבנו את הברקודים בלמידה ניידת ( למידה ניידת - mLearning- mobile learning למידה באמצעות מכשיר נייד כגון סמרטפון , אייפד ) וצברנו ניסיון אותו אנו רוצים לחלוק ולתרום למען כולנו. למה אייפד אנו ערים למגמה הולכת וגוברת של שילוב האייפד בהוראה ולמידה בכלל ולתלמידים בעלי צרכים מיוחדים בפרט.אנו חיים בעולם של כאן ועכשיו בו אנו נדרשים להיות זמישים ( זריזים זמינים וגמישים ) .לאייפד יתרונות רבים הבולט שבהם: מס' טכנולוגיות שמתכנסות יחד והופכות אותו למכשיר חכם –שילוב של מצלמה ומיקרופון מובנים עם אפליקציות ייעודיות הופכים את האייפד למשרד נייד עם מזכירה אוטומטית, ציוד משרדי נלווה כמו סורק, פקס, אפליקציה לשיחת וידאו, נגישות למסמכים חשובים ועוד ומאפשר לי להיות מורה זמיש ועדכני.· לאייפד נכתבו למעלה ממיליון אפליקציות (ישומונים ) עשרות אלפים חינמיות.· ישנם אלפי אפליקציות שנכתבו במיוחד לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים – הן ע"י אנשי מקצוע והן ע"י הורים לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים לדוגמא Autism Apps · האפליקציות מתעדכנות און ליין ומתאימות עצמן לדרישות המשתמשים .· האייפד משמש כמכשיר ללמידה ניידת, אטרקטיבי גם לתלמידים שלנו שרואים בזה "קסם · האייפד נכנס למספר גדל והולך של מסגרות בחינוך המיוחד בעיקר לתלמידים עם לקויות תקשורתיות ויכול להפוך לכלי תקשורתי לתלמידים לא ורבליים. – ראה נתונים· תלמידים שקודם לא שתפו פעולה במשימות פשוטות, מלאי מוטיבציה משתמשים באייפד באפליקציות ייעודיות אבל מה שחשוב יותר מיישמים זאת ב"עולם האמיתי". ראה סרטוןאנו עדים לכך שהכנסת האייפדים למסגרות החינוך המיוחד גרם לשיפור משמעותי הן מבחינה חברתית והן מבחינה לימודית.תיאור המיזם העיר ראשון נבחרה להוביל את המייזם, בשיתוף פעולה עם הרשות בתי ספר מיוחדים בעיר ראשון יחקרו את האתרים מסביבתם הקרובה באמצעות האייפד יכינו סרטון , כרטיס מידע או חידון וכ' רצוי בשפה העברית הערבית והאנגלית, ויתרגמו זאת לברקודים.את הברקוד יכינו בסדנאות עבודה על תבניות עץ העמידות בתנאי מזג אויר או פסיפס .לאחר ההכנה יפזרו זאת באתרים בעיר ובמהלך חול המועד פסח ידריכו באתרים , איך להוריד אפליקציית סריקה ולסרוק. באמצעות מיזם זה המשלב בין הלמידה החוץ כיתתית הפתוחה והידידותית ללמידה העיונית בכיתה תלמידי החינוך המיוחד תורמים ונתרמים. המיזם מאפשר למידה עדכנית , משמעותית ,מגוונת ,מאתגרת ,מעלה את תחושת המסוגלות והדימוי העצמי של התלמידים שלנו .צעדים בביצוע התוכנית 1-בחירת ועדת היגוי מקצועית לתוכנית שבה ישתתפו גם נציגים מהעירייה הועדה תאפין את המיזם ותלווה אותו בשלביו השונים2- זרוע ביצועית - א- תלמידים ברמה קוגניטיבית גבוהה ואנשי צוות שיכינו את התכנים שלא קיימים עבור האתרים . ב- תלמידים ברמה קוגניטיבית נמוכה יותר שיתרגמו את התכנים לברקודים ג- "סדנאת אומן " תלמידים ברמה קוגניטיבית נמוכה עוד יותר - שיכינו את לוחות העץ ויטביעו את הקודים. ( ניתן להכין גם על אריחי קרמיקה או פסיפס ).מיזם החינוך המיוחד באתרים תיירותיים- בתי ספר בוחרים אתריםמרכיבי הנושא: 1.סמל הישוב ( מרכיבי הסמל ,הרקע לבחירת הסמל)2. אתרים משנות יסודו הראשונות של הישוב (אתרים משמעותיים)3. אישים4 .מסלול סיור בישוב (אפשרות למשחק : "חפש את המטמון", .חידון על הישוב ועוגאת התוצרים לדוגמא : (פוסטר , מצגת ,סרט , שיר , מסלול סיור, המחזה תערוכת צילומים וכדומה ) http://www.rishonlezion.muni.il/tourism/ipix/Pages/default.aspx http://www.amalnet.k12.il/rishoni/rish0009.asphttp://www.kibbutznetwork.co.il/yeshuv/ http://www.orianit.edu-negev.gov.il/animals/ שם המסגרת החינוכיתהאתרים הנבחריםכמות אייפדיםתוכניות נוספות בביה"סהערות1בית אקשטייןמתקני כושר בעיר ,סקייט פארק 2בני ארזיםחוקים ונהלים בעיר ראשל"צ 3ארזיםטיילת חדשה בחוף הים 4בלקינדגן האותיות 5אשכולותגן המוסיקה 6שקמיםמחזור 7חצבצמחי תבלין יוזמת המיזם: מלכה בן-זקן ונורית טרביש - מתי ראשל"צ

 
 
תהליך המיזם
שלב א  
שלב ב' - בחירת הנושא וסיעור מוחין  
שלב ג' - תכנון המיזם  
שלב ד' - איסוף נתונים  
שלב ה' - הכנת תוצרים  
שלב ו' - הצגת התוצרים - למידת עמיתים  
תכנון המיזם בבתי הספר
הכיתה שלי
תמונות
למידה בשעת חירום